DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Moto výlety

Krušné hory

Hřeben Krušných hor

trasa: Žatec - Kadaň - Přísečnice - Kalek - Hora sv. Kateřiny - Klíny - Cínovec - Petrovice – Přestanov - Tisá - Krupka - Dubí - Lom - Bílina - Louny - Žatec

Dnešní výlet začneme sice v Žatci, ale jelikož je koncipován jako okruh, můžete se napojit kdekoliv na jeho trase. Přímo ve městě jistě stojí za zmínku nově otevřený Chrám chmele a piva jehož návštěvu doporučuji raději na konci výletu. :-)

Ze Žatce se dávám po silnici č. 225 směrem na Kadaň. Na 20km mě přibrzdí jen dvě vesnice, jinak jedu sobotním ránem svižně a téměř osamocen. Po pár kilometrech je možno odbočit k Nechranické přehradě, kde se dá v parném létě udělat jistě příjemná přestávka na koupání. V Kadani fotím střed města a hrad z mostu přes Ohři a za chvíli už stavím na čerpačce, kde osvěžím sebe i svůj dvouválec. Jsme nyní oba připraveni vystoupat na hřeben Krušných hor a kochat se krásami tamní přírody. Pokud zde nenatankujte, další možnost bude po 45 km na Hoře sv, Šebestiána.

Z čerpačky vyrážím směr Vejprty po silnici č. 568, až se napojím na 224. Jen co vyjedu z Kadaně už na mě mávají svými vrtulemi větrné elektrárny na hřebeni. Příjemnými serpentýnami nabírám nadmořskou výšku, a když se vyšplhám nahoru, fotím si jednoho z kovových velikánů. Následuje krátký sjezd a za viaduktem odbočuji vlevo stále na Vejprty. Kombinace nového super povrchu a slabého provozu dělá z této silnice místo, které si zamilujete. Jen je třeba se nenechat unést a nezapomenout po 6 km odbočit vpravo na Kryštofovy Hamry.. A už je tu přehrada Přísečnice. Zastavuji na hrázi a dávám si malou svačinku.

Vodní nádrž Přísečnice vznikla na místě stejnojmenného města v sedmdesátých letech minulého století. Je hluboká asi 20 metrů a výška hráze dosahuje kolem metrů padesáti. A jelikož je to zdroj pitné vody, je k ní veřejnosti vstup zakázán. V červenci jsem se tady na hrázi vyvalil a chytal bronz. Teď jsem byl rád, když slunko na chvilku vykouklo. Pořizuji pár fotek a vydávám se opět na cestu. Příštím cílem je nádrž Fláje.

Vracím se zpět po 224 a dále po 223 až přijíždím do obce Výsluní. Tam mě trefuje pták svým pozdravem přímo do středu plexiskla. Život je boj! Napojuji se na silnici č. 7 a po průjezdu Horou sv. Šebestiána se těsně u hranic dávám vpravo na Kalek. Luxusní povrch je ten tam a začíná úvod do reality okresních silnic. Cesta ale ujde a dovede mne přes Kalek až do Boleboře. Vychutnávám rozhled po horských loukách a pastvinách a vypadá to, že i počasí by se mohlo zlepšit. Pokračuji po "Krušnohorském okruhu" v uvolněné náladě do Hory sv. Kateřiny, Nové Vsi v Horách, Mníšku a dále do obce Klíny. V Mníšku doporučuji poobědvat za super peníz v hostinci „U Standy“. Já ovšem dnes štěstí nemám, jelikož parkoviště je našlapáno motorkami s německými erzetkami, takže pokračuji vesele krajinou s roztroušenými samotami, opuštěnými ruinami a úzkými silničkami, která má svou osobitou drsnou krásu. V Klínech se dávám doleva směrem na Moldavu a Český Jiřetín. Po 12km super jízdy stojím opět na hrázi. Tentokráte vodní nádrže Fláje. Zde je třeba připomenout, že hráz se musí celá objet přes údolí (asi 2,5km), jelikož z této strany je zákaz zastavení!

Přehrada má podobné parametry jako její kolegyně Přísečnice a vlastně i podobný osud. Zatopila původní obec Fláje, když byla v roce 1960 uvedena do provozu. Kvůli mrakům moc nefotím a užívám si pohled na vodní hladinu a okolní scenérie. Není tu ani noha. Samota, ticho, klid a mír. Paráda! Posvátné ticho po chvíli rozmetá probuzených 650 kubických cm a já pokračuji úzkou lesní silničkou (pozor na dřevařská auta a jinou těžkou lesní techniku) směr Moldava až na křižovatku se silnicí 382. Zde odbočuji vpravo na Nové Město Tady doporučuji odbočit těsně před koncem obce doprava a po rozbité cestě si zajet na vrch Bouřňák, s krásnými výhledy do kraje pod horami. Jelikož je ale pořád zataženo pokračuji dále po 382 a v prudkých serpentýnách odbočuji vlevo na Cínovec. 6,5 km úsek svižné jízdy lesní krajinou je zakončen čerpačkou na Cínovci. Odbočuji vpravo a na kruháči posledním výjezdem do obce Cínovec. Směrovka s nápisem Fojtovice udává další směr cesty, která mě dovede až na známou Komáří vížku oblíbený to cíl víkendových výletů lidí z Teplicka. Stanice lanovky s restaurací a výhledovou terasou je vidět již z dálky. Počasí výhledům nepřeje, a tak se zde zbytečně nezdržuji. Pokud ale budete mít štěstí nabízí toto místo úžasné rozhledy na České středohoří.

Vracím se do Fojtovic a držím směr Petrovice. Cesta ovšem nepokračuje jak dosud lesem , ale malebnými horskými loukami a pastvinami. Projíždím Adolfovem, Krásným Lesem, až je tu most přes D8 a po chvíli už mě vítá Tisá.

Tato obec známá svými Tiskými stěnami patří do CHKO Labské pískovce a při mém příjezdu jsou skály zalité sluncem, což jim přidává na kráse. A že je na co se dívat. Pár pěkných výletů by se tady jistě dalo podniknout, ale na to dneska čas nemám. Mířím po silnici č. 528 prudkým klesáním do Libouchce a z něj dále po silnici č. 13 na Teplice. Podél třináctky je několik pomátníků na bitvu u Přestanova z roku 1813. Já zastavuji u dvou z nich, a to u rakouského v obci Chlumec, a ruského kousek za Přestanovem.

V Soběchlebech odbočuji vpravo do Krupky, kde v centru najíždím na silnici č. 253 a mířím do Dubí. Držím směr Hrob a Osek a po úpatí Krušných hor přijíždím do Lomu. Jizda po 27 je velmi příjemná, a to především v úseku Osek - Lom, kde se silnice vlní pod zelenou klenbou mohutných stromů. Je to nádhera.

V Lomu odbočuji na silnici č. 256 a vydávám se na území povrchových hnědouhelných dolů. Tady se dá trošku vzít za plyn a vychutnat si jízdu po pár let staré a málo vytížené cestě se slabým provozem. Za chvilku jsem v Braňanech, kde nabírám směr Bílina. Těsně před značkou konec obce je odbočka vlevo mezi zahrádky a po 50 metrech zde najdete tzv. ministerskou vyhlídku na důl Bílina – nejhlubší povrchový důl v Evropě. Fotím tu obrovskou jámu a pokračuji do Bíliny.(zde pozor na ostré utažené zatáčky v prudkém klesání dolů k městu)

V Bílině na náměstí si dávám zastávku na oběd v hotelu U lva a odpočívám před posledním úsekem dnešní vyjížďky v příjemné venkovní zahrádce v podloubí. S plným pupkem se mi nechce moc zvedat, ale nakonec přeci jen vyrazím směr Louny. Po silnicí č. 257 se dostanu do obce Kozly. Zde najedu na silnici č. 28 a přede mnou se objeví dvě dominanty Českého středohoří. Rogalistům a paraglidistům zasvěcený vrch Raná a protilehlý Oblík. V zapadajícím slunci vypadají oba doslova magicky a člověku se najednou nikam jet nechce. Kousek za Ranou míjím rozhlednu na Červeném vrchu a přijíždím k Lounům. Ty objedu a dám se silnicí č.225 vstříc cíli dnešního výletu, městu Žatci.

Kdo jste ještě neokusil něco z krás Krušných hor, vezměte si na jeden pátek volno a udělejte si prodloužený moto víkend v tomto znovu vzkříšeném koutě Čech. Bude to stát za to!

Datum září 2011

Bílina
Chrám chmele a piva Žatec

MAPA trasy výletu

Rakovnicko mha přede mnou ...   cesta má  Nechranice Kadaň Krušné hory na Vejprty cesta má  Přísečnice Přísečnice Přísečnice    Krušné hory Kalek Krušnohorský okruh Fláje   u Cínovce pauza pěkně se vlní  horská idylka horská idylka štěrková štěrková Tiské stěny Tiské stěny  Tiské stěny památník u Chlumce České středohoří od Dubí cesta z Oseka Bílina   Oblík a Raná rohledna Červený vrch    Žatecko

mapa akce

Projeli jste si tuto trasu? Ohodnoťte ji v komentářích